رنگدانه

معرفی پیگمنت های معدنی

پیگمنت معدنی دارای نام‌های متنوعی است که به رنگ‌های موجود در طبیعت بسیار شبیه هستند همین امر باعث می‌شود تا بتوانید از این پیگمنت‌ها در تولید محصولاتی همرنگ با مواد طبیعی در طبیعت استفاده کنید که از پرکاربردترین آنها، می‌توان به سنگ‌های بتنی که برای نمای ساختمان‌ها و کفپوش‌ها استفاده می‌شود اشاره کرد. به عنوان مثال پیگمنت مشکی یکی از پرکاربردترین پیگمنت معدنی می باشد.

پیگمنت معدنی
پیگمنت معدنی

خرید و فروش پیگمنت‌های معدنی با نام‌های مختلفی در بازار ایران انجام می‌شود و نسبت به همین موضوع هم مصرف کنندگان و خریداران ترجیح می‌دهند تا پیگمنت‌هایی که از نظر دانه‌بندی میکرونیزه شده باشند را انتخاب کنند و بیشتر از آن محصولات استفاده کنند.

نام‌های متنوعی که در پیگمنت‌های معدنی وجود دارد شامل موارد زیر هستند:

پیگمنت قهوه‌ای: این نام شامل رنگ قهوه‌ای روشن و قهوه‌ای مایل به قرمز تا قهوه‌ای تیره می‌باشد.

پیگمنت مشکی: این نام شامل رنگ خاکستری تیره تا نوک مدادی می‌باشد.

پیگمنت زرد: شامل رنگ زرد مایل به سبز تا قرمز است که در ایران به اکسید آهن گل ماش یا گل ماشی معروف است.

این پیگمنت‌ها از کارخانه‌ها و برندهای متفاوتی در سراسر جهان ساخته می‌شوند و نسبت به معتبر بودن آن برند کیفیت و دوام آنها هم بیشتر می‌شود، هر چقدر که برند تولیدی یک پیگمنت شناخته شده‌تر و معتبرتر باشد به این معنی است که آن محصول از کیفیت بهتری برخوردار است چرا که زمانی که یک برند برای سالیان سال در صدر جدول تولیدی‌ها قرار بگیرد به این معنی است که توانایی کنترل کیفیت تولیدات خود را داشته است و در نتیجه پیگمنت‌های تولید شده در آن کارخانه به پایداری رنگی رسیدند که در ادامه‌ توضیحات کامل درباره ویژگی پایداری رنگی یک رنگدانه را برای شما شرح خواهیم داد.

به غیر از موارد بالا می‌توان به نام‌های آبی و سبز هم اشاره کرد اما به دلیل کم مصرف بودن تولید کمتری دارند، نام‌های بالا از پرکاربردترین نام‌های پیگمنت اکسید آهن هستند.

ویژگی‌های مهم پیگمنت‌های بر پایه اکسید آهن

قدرت رنگ دهی پیگمنت های معدنی

نه تنها در پیگمنت‌هایی که بر پایه اکسید آهن هستند بلکه در تمامی رنگدانه‌ها و پیگمنت‌ها قدرت رنگ دهی یکی از پارامترهای بسیار مهم می‌باشد که کیفیت پیگمنت تولید شده را به نمایش می‌گذارد. قدرت رنگ دهی، در واقع همان توانایی پیگمنت در رنگ رسانی به محیطی که قرار است در آن رنگ آمیزی انجام شود یا از آن پیگمنت استفاده شود است.

در مواردی می‌توانید مشاهده کنید که پیگمنت‌هایی هستند که بر پایه اکسید آهن می‌باشند ولی قیمت آنها نسبت به دیگر پیگمنت‌ها ارزان‌تر است و بعد از کمی بررسی و مشاهده می‌توانید به این موضوع پی ببرید که قدرت رنگ دهی آن پیگمنت‌ها نسبت به دیگر پیگمنت‌های موجود کمتر است و در نتیجه برای اینکه مصرف کننده بتواند قدرت رانندگی آن را افزایش دهد باید مقدار بیشتری از آن پیگمنت استفاده کند که همین امر هم موجب افزایش قیمت آن می‌شود.

پایداری رنگی پیگمنت های معدنی

از دیگر ویژگی‌های مهمی که می‌توانیم برای پیگمنت های معدنی نام ببریم پایداری رنگی آنها است، در واقع پایداریم رنگی به این معنا است که تولیدات یک کارخانه در طی چندین سال تولید شدن تغییری نکند و همواره محصولاتی مشابه یکدیگر با همان ثبات رنگی و پایداری اولیه تولید کند و برای همین موضوع هم تولید کننده باید کنترل کیفیت قوی نسبت به تولید پیگمنت‌های بر پایه اکسید آهن داشته باشد تا بتواند پایداری رنگی خود را حفظ کند.

با توجه به این دو ویژگی برای پیگمنت‌هایی که بر پایه اکسید آهن هستند شما می‌توانید به راحتی قبل از خرید هر موردی که می‌خواهید تحقیقات خود را انجام دهید تا بعد از خرید دیگر مشکلی برای شما پیش نیاید. باید ابتدا محصولی که می‌خواهید خریداری کنید را با کارخانه‌هایی که آن محصول مشابه را دارند مقایسه کنید، تا در نتیجه بتوانید بهترین محصول با بهترین کیفیت و مقرون به صرفه‌ترین قیمت را خریداری کنید.

پیگمنت های معدنی
پیگمنت های معدنی

نحوه انتخاب پیگمنت های معدنی 

انتخاب پیگمنت مناسب از از مهمترین پارامترهایی می‌باشد که می‌تواند تعیین کننده کیفیت نهایی آن محصولی باشد که شما می‌خواهید در آن از پیگمنت خود استفاده کنید. در صحنه ساختمان سازی و همچنین صنعت بتن و سیمان که محصول نهایی قرار است در معرض دید قرار بگیرد و نسبت به کیفیت و ظاهر سنجیده شود، باید پیگمنت‌هایی مد نظر داشته باشند که از لحاظ کیفیت و قیمت مقرون به صرفه باشند و با بهترین متریال امروزی ساخته شده باشند.

پیگمنت های معدنی از بهترین رنگدانه‌هایی هستند که می‌توانید از آن ها در صنعت ساختمان سازی بتن و سیمان استفاده کنید. این پیگمنت‌ها به خاطر مقاومت جوی خوبی که دارند و همچنین پایداری رنگی بسیار بالایی که دارند، به عنوان مناسب‌ترین رنگدانه‌ها برای ساختمان سازی و صنایع مشابه آن انتخاب می‌شوند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *