رنگدانه

انتخاب رنگدانه مناسب 

رنگدانه‌ها موادی هستند که مواد دیگر مانند جوهر، منسوجات، رنگ‌ها و همچنین پلاستیک رنگ می‌دهند و شما می‌توانید به راحتی این مواد را از ترکیبات شیمیایی و یا منابع طبیعی مانند حیوانات گیاهان و یا مواد معدنی به دست آورید. یکی از پرکاربردترین این  پیگمنت ها، پیگمنت قرمز است.انتخاب رنگدانه‌های مناسب می‌تواند رنگ‌های شما را بسیار جذاب و دیدنی کند و همچنین باعث می‌شود که خلق و خوی شما نیز همانند رنگی که استفاده کردید تغییر کند پس در نحوه انتخاب رنگدانه یا پیگمنت مناسب برای رنگ باید بسیار دقت کنید.

رنگدانه قرمز

انواع رنگ دانه‌ها

رنگدانه‌های طبیعی و مصنوعی

رنگدانه‌های طبیعی از پوسته زمین استخراج می‌شن و سپس باید خرد شوند و بعد از خرد شدن آنها شست و شو می‌دهند و در آخر باید درجه‌بندی شوند که به این صورت به آنها رنگدانه‌های طبیعی گفته می‌شود.

در مقابل هم رنگدانه‌های مصنوعی وجود دارند که آنها بر اثر یک فرایند شیمیایی و از اجزای دیگری ساخته می‌شوند که در ظاهر از نظر شیمیایی این مدل از رنگدانه‌ها با مدل طبیعی خود یکسان هستند اما به خاطر خلوص بیشتر، دانه بندی مطلوب‌تر و همچنین شکل بلوری مطلوب‌تر دارای خواص متفاوتی هستند که آنها را رنگدانه‌های طبیعی مرغوب‌تر ساخته است.

این مطلب را هم بخوانید : پیگمنت چیست؟

رنگ دانه‌های آلی

امروزه این مدل از رنگدانه‌ها نسبت به رنگدانه‌های معدنی محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، که به عنوان مثال گروه فتالوسیانین‌ها به عنوان یکی از مهم ‌ترین رنگدانه‌های آلی شناخته می‌شوند.

رنگ دانه یا پیگمنت مناسب کدام است؟

تمام رنگ‌ها مخلوطی از رنگدانه‌ها و مواد افزودنی هستند که می‌توانند روی سطوح مختلف برای تزیینات و یا ایجاد محافظ مورد استفاده قرار گیرند و انتخاب یک رنگدانه برای رنگ به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که به عنوان مثال می‌توان به جنس رنگ مورد نظر، مقاومت آن در برابر نور، میزان در دسترس بودن رنگ و حتی هزینه‌ای که برای آن رنگ در نظر دارید بستگی دارد.

برای انتخاب یک رنگدانه مناسب باید به صورت اصولی و سیستماتیک از راهنمایی‌های کاربردی استفاده کنید، به طور مثال برخی از رنگدانه‌ها ممکن است با انواع خاصی از رنگ‌ها ناسازگار باشند و اثرات نامطلوبی به همراه داشته باشند و یا ممکن است برخی از آنها بر اثر تغییر رنگ یا واکنش با رنگدانه‌های دیگر و یا همچنین بر اثر عوامل محیطی بر روی کیفیت و دوام رنگ تاثیر بدی داشته باشند.

 محبوب‌ترین رنگدانه‌ های معدنی

  • پیگمنت‌های سفید
  • پیگمنت‌های قرمز سرنج
  • پیگمنت‌های زرد و نارنجی
  • پیگمنت‌های سبز
  • پیگمنت‌های لاجوردی یا اولترا مارین

ماندگاری رنگدانه‌ها

ماندگاری پیگمنت‌ها به میزان ثبات و پایداری آنها در محیط‌های مختلف اشاره دارد. این ویژگی بسیار مهم است زیرا می‌تواند تأثیر زیادی بر عمر و کیفیت رنگ نهایی داشته باشد.

رنگدانه
ماندگاری پیگمنت‌ها به عواملی مانند نور، حرارت، رطوبت، شیمیایی بودن محیط و ترکیبات دیگر مورد استفاده در فرمولاسیون رنگ و پوشش وابسته است. پیگمنت‌هایی که در برابر این عوامل مقاومت بالایی دارند، به عنوان پیگمنت‌های پایدار شناخته می‌شوند و مورد ترجیح هستند.
ماندگاری پیگمنت‌ها می‌تواند به صورت کیفیت رنگی ثابت (بدون تغییر در رنگ) یا به صورت ثبات فیزیکی (بدون تغییر در خواص فیزیکی) بوده و از اهمیت بالایی در انتخاب و استفاده از آنها در صنایع مختلف مانند رنگ‌های خودرو، رنگ‌های ساختمانی، رنگ‌های آرایشی و غیره برخوردار است.

کاربرد رنگدانه‌ها

از رنگدانه ها در موارد بسیاری استفاده می‌شود که مهم‌ترین آنها، رنگ‌های سلولزی،مرکب‌های چاپ، رنگ‌های پلاستیکی، تاسیسات آهنی، رنگ‌های روغنی و لاک ها هستند. پیگمنت‌ها به دلیل مقاومت و دوام بالای خود در برابر ترکیبات شیمیایی، رطوبت و هوا، از اهمیت بالایی برخوردار هستند و از آنها در پوشش وسایل نقلیه و بناهای فلزی و چوبی و غیره استفاده می‌شود و به دلیل وجود رنگ در آنها، به زیباتر شدن این وسایل کمک می‌کنند.

از رنگدانه‌ها و پیگمنت‌ها استفاده‌های زیادی می‌شود و می‌توان از آنها در صنایع مختلفی مانند: صنایع آرایشی، صنایع غذایی، صنعت جوهر، صنعت چرم، صنایع کشاورزی، صنایع داروسازی، صنایع ساختمانی و غیره استفاده کرد.

برخی از ویژگی‌های پیگمنت‌ها یا رنگدانه‌ها

  • ثبات نوری خوب و بالا
  • قدرت پوشانندگی بسیار زیاد
  • اندازه و شکل ذرات آنها
  • چگالی بسیار کم
  • قدرت واکنش پذیری با مواد شیمیایی
  • پایداری گرمایی بسیار بالا

ویژگی های عمومی رنگدانه‌ها و پیگمنت‌ها

یکی از بارزترین ویژگی‌های رنگدانه‌ها این است که بعد از ترکیب و افزودن آنها به رنگ باعث می‌شود تا سطح رنگ شده، در برابر اکسید شدن و هوازدگی تقویت شود و مقاومت بیشتری داشته باشد. از دیگر خواص آنها می‌توان به ایجاد سختی مناسب، بازدارندگی اشتعال و همچنین تقویت لایه سطح استفاده شده از رنگی که در آن از رنگدانه و پیگمنت استفاده شده نام برد.

پیگمنت‌ها بعد از ترکیب شدن و افزوده شدن به رنگ با پراکنده کردن خود در سطوح مختلف مانند لاستیک، شیشه، سرامیک و دیگر مواد ساختمانی باعث پدیدار شدن ویژگی‌های معینی در آن سطح می‌شوند.

همچنین برخی دیگر از مواردی که در آنها از پیگمنت‌ها و رنگدانه‌ها استفاده می‌شود عبارتند از:

  • بهبود استحکام و چسبندگی لایه رنگ
  • پوشاندن رنگ قبلی
  • بهبود دوام و خواص در مقابل هوازدگی
  • کاهش مقدار براق بودن سطح

تفاوت‌های پیگمنت طبیعی و مصنوعی

از عمده‌ترین تفاوت پیگمنت‌ها و رنگدانه‌های طبیعی و مصنوعی می‌توان به طرز تهیه و روش تولید آنها اشاره کرد، پیگمنت مصنوعی از یک فرایند شیمیایی تولید می‌شود و پیگمنت‌های طبیعی به صورت طبیعی از مواد معدنی یا گیاهی به دست می‌آیند. پیگمنت‌های مصنوعی معمولاً ساختار شیمیایی از ترکیبات آلی دارند در صورتی که رنگدانه‌های طبیعی از ترکیبات معدن ی ساخته شده‌اند، همچنین هزینه استفاده از پیگمنت طبیعی نسبت به پیگمنت و رنگدانه مصنوعی بیشتر است.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *