بتن رنگی در واقع همان بتن ساده است که از رنگ و جلوه‌های متفاوتی برخوردار شده است، تنها تفاوت عمده آن هم رنگ متفاوت این بتن با بتن‌های ساده است و در برابر فرسایش هم استقامت بسیار بالایی دارد.بتن‌ها به عنوان یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی در جهان محسوب می‌شوند که همه روزه شاهد ترکیبات و تنوعات جدیدی در ساخت بتن هستیم. یکی از پیگمنت های پرکاربرد که از آن هم به عنوان یک ماده رنگی استفاده می شود، پیگمنت مشکی است .

بتن رنگی

از این بتن به دلیل تنوع رنگ بالای آن برای تزئین سطوح مختلف استفاده می‌کنند و همچنین به عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح، در مسیرهایی که رفت و آمد وسایل نقلیه سنگین در آنها بیشتر باشد استفاده می‌شود.همچنین برای سازه‌ها و ساختمان‌هایی که می‌خواهند دیوارهای رنگی داشته باشند می‌توان از این بتن استفاده کرد تا جلوه ساختمان را زیباتر کرد.

بتن رنگی از چه موادی ساخته شده است؟

همانطور که گفته شد تنها تفاوت بتن رنگی با بتن‌های ساده وجود رنگ‌های مختلف در آن است، اما اینکه این رنگ‌ها چگونه تولید می‌شوند و از چه ساختارهایی برای تولید آنها استفاده می‌شود هم مورد بحث است.

برای اینکه بتن‌های رنگی بتوانند رنگ خود را برای مدت طولانی حفظ کنند و استقامت بالایی در برابر تابش نور و دیگر اتفاقات داشته باشند، از اکسیدهای غیر عالی و نام محلول‌ها برای تولید این رنگ‌ها استفاده می‌شود تا مقاومت بالاتری داشته باشند.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای استفاده از چسب کاشی

انواع بتن رنگی

بتن‌های رنگی هم به دو دسته ساده و صنعتی تقسیم می‌شوند که نحوه ساخت این دو با یکدیگر متفاوت است و تفاوت‌های ظاهری دیگری هم برخوردار هستند که در ادامه برای شما این موضوع را به صورت دقیق شرح خواهیم داد.

بتن رنگی ساده

بتن رنگی ساده از ترکیب پودر رنگی سیمان سفید ماسه و شن و آب با یکدیگر تهیه می‌شه که این بتن مانند بتن‌های معمولی بسیار سخت و از مقاومت بسیار بالایی برخورداره و همچنین در مقابل فرسایش هم بسیار مقاوم است یا می‌توان گفت تنها تفاوتی که بتن رنگی ساده با بتن معمولی دارد داشتن رنگ در ساختار آن است.

بتن رنگی صنعتی

در مراحل ساخت بتن رنگی صنعتی هم از پودر رنگی رنگی آب و سیمان سفید استفاده می‌شود، اما با این تفاوت که در اینجا به جای استفاده از ماسه و شن از سنگدانه‌های مصنوعی استفاده می‌شود که از ترکیبات بسیار سخت و ضد فرسایشی ساخته شده اند. یکی از تفاوت‌های بسیار مهمی که بتن رنگی صنعتی با بتن رنگی ساده دارد دقیقاً استفاده از همین سنگدانه‌ها می‌باشد، زیرا آنها از مقاومت بسیار بیشتری نسبت به شن و ماسه برخوردارند در نتیجه بتن‌های رنگی صنعتی هم از مقاومت بیشتری نسبت به بتن‌های رنگی ساده برخوردار هستند و در اصطلاح به آنها بتن ضد سایش یا سخت گفته می‌شود.

نحوه اجرای بتن رنگی

بتن‌های رنگی هم مانند بوتان‌های ساده در زمان بتن‌ریزی آماده می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، عقرب از این بتن‌ها به عنوان کفپوش استفاده می‌شود پس در نتیجه باید برای هر متر مربع حدود ۵ کیلوگرم بتن رنگی استفاده شود.

در هنگام ساخت بتن رنگی اگر به درستی مخلوط را با هم ترکیب نکنید و آن را آماده نکنید ممکن است باعث ایجاد حفره‌های کوچک و بزرگی در سطح بتن شود، که این حفره‌ها به مرور باعث فرسایش و یا ترک خوردن بتن می‌شود که این امر به مرور زمان باعث می‌شود تا مقاومت سازه کمتر شود و حتی از بین برود. تجهیزاتی که برای درست کردن مخلوط بتن رنگی نیاز دارید باید از هرگونه روغن، زنگ زدگی، آلودگی و گریس عاری باشد تا هم بتوانید مصالح درجه یک و با کیفیتی درست کنید و هم در ساخت مواد خود به مشکل بر نخورید.

این مطلب را هم بخوانید: کاربرد پیگمنت قرمز در صنعت

کاربردهای بتن رنگی در ساخت و ساز

از بتن های رنگی به دلیل ایجاد تنوع زیاد رنگ در آنها می‌توان برای تزیین سطوح مختلف ساختمانی استفاده کرد و همچنین می‌توان از آنها به عنوان کفپوش‌های پیاده‌رو، میدان‌ها و یا استخرها و پارک‌ها محل‌های پر رفت و آمد استفاده کرد.

بتن‌های رنگی با من همه ساختمان‌ها هم بسیار مورد توجه قرار گرفتند و در چندین پروژه به کار گرفته شده‌اند و نتایج بسیار خوبی هم داشتند. با استفاده از این بوتان‌ها می‌توان حتی در ساخت و تولید وان حمام و یا سرویس‌های بهداشتی و همچنین فضاسازی‌هایی در سطح ادارات منازل و پارک‌ها داشت.

در آخر باید گفت که از بتن‌های رنگی می‌توان استفاده‌های بسیار زیادی کرد و همچنین بتن بتن‌ها به دلیل استقامت و مقاومت بالاتری نسبت به بتن‌های ساده و معمولی مورد توجه بیشتری قرار گرفتند.

بتن رنگی

هزینه استفاده از بتن های رنگی

اگر بخواهید به عنوان نما ساختمان‌ها و یا کفپوش از بتن‌های رنگی استفاده کنید هزینه آن نسبت به بتن‌های ساده بیشتر خواهد شد اما باید این موضوع را هم در نظر بگیرید که نماهای دیگر هزینه‌های بیشتری دارد و استفاده از بتن‌های رنگی علاوه بر دارا بودن تنوع رنگی و دوام بالاتر و استقامت بیشتر هزینه کمتر و مقرون به صرفه‌تری نسبت به دیگر مصالح ساختمانی دارد.

همچنین برای تخمین هزینه های استفاده از بتن رنگی به عنوان نمای ساختمان یا کفپوش باید به یک سری نکات کلیدی از جمله مساحت قسمتی که میخواهید از این متریال در آن استفاده شود و همچنین شکل و حالت هندسی آن قسمت و سطحی که میخواهید برای تزیین آن از بتن رنگی استفاده کنید توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را برای خودتان رقم بزنید.

مصالح ساختمانی زیادی برای این نوع کار ها وجود دارند و شما می‌توانید از هر نوع آن ها استفاده کنید، اما بتن های رنگی هم به دلیل مقاومت و دوام بالایی که در مقابل ترک خوردن و فرسایش دارند و هم به دلیل قیمت کمتر و مقرون به صرفه بودنشان مورد توجه قرار گرفته‌اند و شما میتوناید با هزینه کمتری یک نمای زیبا با رنگ دلخواه خود و یا یک کفپوش با طرح و رنگی که میخواهید داشته باشید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *